Jezičke igre

Glavni organizator :
Vačentina Parović
Broj učesnika :
36
Ustanova :
Gimnazija "Uroš Predić"
Opis :
Jezičke igre u Gimnaziji "Uroš Predić" u Pančevu odigrale su se u petak, 4. 10. U njima je učestvovalo odeljenje 3/8 i, pored predmetnog nastavnika, 7 nastavnika posmatrača-učesnika, direktorka i pedagoškinja. Igre su počele kao zagrevanje - slagalicom, ali, suprotno očekivanju, cilj nije bio da se načini najduža reč, već što više reči sa predloženim: B, L, O, J, R, A. Uz uslov da ni jedno slovo ne bude ponovljeno u načinjenoj reči. Ova igra je bila vrlo dinamična, samo su iskrsavale nove reči ispisane u sveskama. Učenici su izlistali: boj, loj, roj, broj, lora, bora, rob, lob, boja, bol, bal, rab, raj, bola... Učenika koji je imao najviše reči drugi učesnici su nagradili aplauzom, a nastavnik peticom. (To nije učenik koji se ističe u ovom predmetu, ali mu je ovakav zadatak bio izazov, a nagrada dobar podsticaj). Kako su Jezičke igre zamišljene kao oblik uvežbavanja derivacionih modela, otpočele su individualniim vežbama: učenici treba da napišu što više reči koje pripadaju derivacionom gnezdu glagola UČITI. Kao podsticaj, nastavnik im govori o derivacionom gnezdu koje su načinili njihovo vršnjaci prethodne godine, ono je imalo 37 reči. Načinjene su reči: naučiti, doučiti, izučiti, priučiti, preučiti (ako je to moguće), nauk, naučenjak,naučenica, naučnik, učen, učenik, učenica, učitelj, učiteljica, učenje, učenost... Zavidan broj reči načinila je Jelena i za to nagrađena radosnim uzvicima odeljenja. Igre su se zahuktale, pa je sledeću trebalo uraditi u paru. Odeljenje je najpre podeljeno u grupe sa specifičnim zadatkom. Prva grupa je trebalo da načini što više imenica, druga grupa što više glagola, a treća prideva sa tvorbenom osnovom PEVATI. U paru, činilo se da je ovo lakši zadatak. Imenice:pevač, pevačica, pevaljka, pevanje, spev (uz posebnu pohvalu), zapevanje, raspevavanje, upevavanje... Glagoli:, upevati, raspevati, natpevati, upevavati, raspevavati, spevati, otpevati ... i pridevi: pevan, opevan, spevan, natpevan, raspevan... pokazali su nijanse u značenju reči i uputile učenike da razmiqljaju o derivacionim modelima i različitoj upotrebi. Završna aktivnost ima naziv Kako se ovo zove. Cilj je imenovati već imenovane pojmove uz pomoć derivacionih modela. Ova igra, po pravilu je veoma dinamična i duhovita. Nastavnik temu otvara postavljajući pitanje kako učenici imenuju omiljeno mesto pod prozorom učionice. Preložena imena su: podprozornjak, nadradijatornik, nalatnjak, ali i, u težnji da se bude duhovit, guzičnjak. Sada učenici podeljeni u male grupe (3-4), dobijaju zadatak da imenuju neki pojam ili predmet, tako smo dobili: puškarnica (za pernicu), tečnočuv (flaša), anticur i vodostajač (čep), jezičnjak (gramatika), zimogrejač (radijator), ali i smrtospas (užina)... Učenici su bili veoma aktivni na ovim igrama, pokazali su zavidan nivo znanja, ali i izuzetnu kreativnost i snalaženje u novim sitacijama. Tako je cilj ovog časa ispunjen, pored znanja, učenici su razvijali i svoje jezičke veštine. Na kraju časa učesnici su u evaluaciji izrazili svoje zadovoljstvo (prosečna ocena 4.83), i poželeli još ovakvih časova. Treba napomenuti da su se i posmatrači uključili u ove jezičke igre, sa istom radoznalošću i pokazanim zadovoljstvom. Ove igre će se ponoviti i u drugim trećim razredima naše škole tokom naredne nedelje.
Imena realizatora :
Učenici 3/8 i posmatrači-učesnici.
Ovaj dogadjaj je namenjen:
Učenicima Srednje Škole
Link do materijala:
http://www.gimnazijaurospredic.edu.rs/#danInteligencije
Link do videa:
0
Aktivnost 111 - Dan ingeligencije