Mućke

Glavni organizator :
Milica Vučković
Broj učesnika :
20-30
Ustanova :
Škola mode i lepote Niš
Opis :
Lepše nego što smo priželjkivali i bolje nego što smo mogli da zamislimo - u dinamičnoj, veseloj, radoznaloj, na trenutke i euforičnoj atmosferi - u petak, 4. oktobra obeležili smo Dan inteligencije kreativnom avanturom nazvanom "Mućke". Mućkali smo glavom i "smućkano" nas je dovelo do novih znanja (ali i utvrđivanja prethodno naučenog) i novih povezivanja iz srpskog jezika i književnosti. Iako su zamišljene kao radionica bazirana na jezičkim igrama i zadacima koji su vodili ka nekom književnom pojmu/imenu, "Mućke" su zapravo obuhvatile i šire od toga dajući uvid/skicu u određena kulturna kretanja na određenom prostoru u određenom vremenu. Radionicom je bilo predviđeno učešće dvadesetoro učenika, ali ih je došlo za polovinu više, jer se brzo proširilo po školi da prijavljeni đaci učestvuju u jednom saznajnom putešestviju. Učenici su kroz zadatke koje su obavljali, potom kroz saopštenja i slušanja saopštenja drugih, uz pomoć koordinatora radionice sklapali mozaik i tako su tek na kraju prvog dela radionice dobili informaciju koja im je namerno, radi veće tajanstvenosti, prećutana na početku - radionica je bila posvećena dvama književnim jubilejima: sto godina od rođenja Selindžera i pedeset godina od kako je Beket dobio Nobelovu nagradu za književnost. Ova dva događaja izabrana su s obzirom na to da oba pisca povezuje buntovništvo (karakteristično osećanje srednjoškolskog doba) i pripadanje kontrakulturi, a prostori kojima su se oni kretali (Francuska, Amerika, Irska) poslužili su da saznaju nešto i o kulturi ovih zemalja, kao i o kulturi 20. veka (vek u kojima su živela ova dva autora). Učenici su bili podeljeni u grupe i iz škrinje su izvlačili papire sa "tajnim zadacima", a u škrinju ostavljali telefone, kako im ne bi bilo olakšano obavljanje zadataka. Zadaci su se razlikovali po težini i vrsti onoga što su zahtevali. Jedan deo zadataka upućivao je učenike na ustanove van škole, pa je za njih značio da se snađu kako da tamo odu - i mada je reč o ustanovama u strogom centru grada, mnogi nisu znali da svakodnevno kraj njih prolaze. Za potrebe takvih zadataka koordinator projekta je prethodnih dana kontaktirala Naučno odeljenje Narodne biblioteke "Stevan Sremac", Američki kulturni centar, Francuski kulturni centar i knjižaru "Čehov" i unapred sa njima pripremila zadatke. Najčešće su učenike prvobitno izvučeni papirići vodili do neke koverte ili se od njih tražilo da reše zagonetku čije je rešenje naziv časopisa koji treba da pronađu u kutiji sa časopisima u prostorijama Američkog centra (časopis, kao i sve ostalo, bili su uže i šire vezani za život i rad Selindžera i Beketa). Učenici koji nisu izlazili iz zgrade škole su takođe bili i fizički i mentalno aktivni: bilo je potrebno u nekim učionicama pronaći kovertu gde su se nalazili drugi, konkretniji zadaci, otići do biblioteke i samostalno naći knjigu, ili pronaći osobu koja čuva kovertu ili papir sa daljim uputstvima (sakriven između saksija cveća u holu škole). Njihovi zadaci su tražili osnovno poznavanje književne teorije (stilskih figura), pravopisa, povezivanje pojmova (stvorenih u XX veku) po principu pojam i njegovo objašnjenje, a imali su prilike da se okušaju u slaganju reči (od ponuđenih slova). Po obavljenim tajnim zadacima, učenici su imali i skupljene materijale (časopis, koverte, slike, papire sa citatima iz književnih dela, geografske karte, itd.), od kojih su napravili dva panoa. U ovom delu učenici su postepeno razumevali šta su radili, a neki su izrazili želju da odu korak dalje - za tu potrebu dobili su telefon radi korišćenja interneta: da dodatno istraže zanimljivosti o Selindžeru, Beketu i zemljama u kojima su živeli. Učešće profesorke koja je smislila i koordinirala akcijom bilo je u ovom delu minimalno - i preko planiranog vremena učenici su ostali da kreativno rade na uobličenju (van)školske lekcije. Ovako organizovan događaj animirao je i motivisao učenike i pokazao koliko časovi književnosti mogu biti pogodna platforma za sticanje opštih znanja, razvijanje podjednako logičke inteligencije ali i kritičkog i apstraktnog mišljenja takođe. U priloženom videu fali pet sekundi obraćanja koordinatora, a samo tri izjave učenica uzete su da dopune osvrt na radionicu. Svi su saglasni da ukoliko nije izdvodljiva ovakva nastava u našem obrazovnom sistemu, onda bi bilo lepo i korisno da se povremeno prave i neguju akcije u kojima se "golica" um i mašta i stvari se uče i usvajaju bez presije i sa mnogo više smisla.
Imena realizatora :
Ovaj dogadjaj je namenjen:
Učenicima Srednje Škole
Aktivnost 203 - Dan ingeligencije