Glavni organizator :
Marija Đokovska
Broj učesnika :
18
Ustanova :
Osnovna škola "Mihailo Petrović Alas"
Opis :
Na času predmeta svet oko nas obrađivali smo nastavnu jedinicu Zanimanja ljudi u selu i gradu. Ovaj čas sastojao se od nekoliko odvojenih zadataka (koje smo na času nazvali „izazovi“) koji su za cilj imali podsticanje različitih vrsta mišljenja.
Deca su izrazila želju da rade u paru, jer su izazove smatrali nečim važnim, za šta im je potrebna podrška drugara iz klupe. Smatram da je ovo času donelo novu dimenziju jer su kasnije naišli na dodatni izazov, situaciju kada svoje ideje treba „ukrstiti“ sa tuđim i napraviti kompromis.
Na početku časa svaki par je dobio isti papir sa započetim crtežom. Zadatak je bio: Dovrši crtež (asocijativno mišljenje, stvaralačko i divergentno mišljenje). Deca su se veoma potrudila. Imali su najrazličitije asocijacije. Dobili smo veoma zanimljive crteže. Svaki par imao je svoju priču zašto ih je započeti crtež baš na to asocirao. Zaključili smo da svako od nas drugačije vidi celinu na osnovu jednog njenog dela i da je njihovo prethodno iskustvo, ali i mašta uticali na tok stvaranja crteža.
Pokazala sam im još jedan crtež koji bi mogao da bude nacrtan na osnovu istog početka. U pitanju je crtež vatrogasca. Najavili smo nastavnu jedinicu. Razgovarali smo o tom zanimanju i ko se njime bavi, da li ga obavljaju ljudi na selu ili u gradu, jesu li nekada sreli vatrogasca i da li bi voleli da se bave tim zanimanjem kada porastu.
Sledeći „izazov“je bio izbaciti uljeza (konvergentno mošljenje). Na tabli su napisana zanimanja: zidar, poštar, lekar, vatrogasac i pisac. Učenici su se dogovoarali a zatim izneli svoje mišljenje o tome ko ne pripada ovoj grupi. Nakon izjašnjavanja parova, shvatili smo da su odgovori bili različiti jer su i kriterijumi bili različiti. Jedan par je izbacio pisca, jer jedini on mora da sedi dok obavlja svoj posao. Drugi je naveo da jedino zidar nešto pravi rukama. Jedan od parova pomoć drugima naveo je kao kriterijum, pa je onda pisac bio „višak“, mada smo zaključili da on ne može fizički nekome da pomogne, ali njegovi tekstovi čitaocima možda mogu pomoći u nekim situacijama.
Čas smo nastavili sedeći u krug. Trebalo je prisetiti se što većeg broja zanimanja kojim se ljudi bave. Svako je trebalo da završi rečenicu: Ako zanimanje počinje prvim slovom mog imena onda je to... a onda smo nastavili drugi krug malo komplikujući zadatak: Ako se zanimanje završava poslednjim slovom mog imena, onda je to... (analitičko mišljenje) Dobili smo veliki broj zanimanja koja sam zapisivali na tabli, a zatim smo ih na venovom dijagramu svrstavali u odgovarajuće polje (selo, grad ili i selo i grad).
Naredne aktivnosti nastavljene su u paru. Trebalo je odgovoriti na pitanje: Koje je zanimanje najvažnije na svetu i obrazložiti zašto su se za njega odlučili (kritičko, analitičko i divergentno mišljenje). Svaki par je dobio po jedan beli papir kako bi na neki način predstavio to zanimanje.
Usledila je prezentacija rada u paru.
Odgovori su bili raznoliki: od lekara i vojnika, preko đubretara, radnika u marketingu, do košarkaša i fudbalera. Svaki par imao je svoje razloge i objašnjenja. Zaključili smo da su parovi imali različite kriterijume i da su neki razmišljali o tome šta je dobro za sve ljude na svetu, a neki, šta je najbolje na svetu za pojedinca.
Kreativni deo kada je trebalo da predstave zanimanje koristeći samo jedan A4 papir (stvaralačko i divergentno mišljenje) bio je veoma je zanimljiv. Većina učenika odlučila je da papir koristi kao materijal za pravljenje „rekvizita“ a manji broj je crtao na njemu. Prezentacije su bile zanimljive, kao i demonstracije korišćenja napravljenih „rekvizita“.
Utisci na kraju časa su bili pozitivni. Deca su rekla da su im izazovi bili zanimljivi. Da im je bilo lako jer su "mogli sami da smišljaju i izmišljaju", a da im je najteže bilo da se dogovore kada su radili u paru jer su nekada imali potpuno različite ideje.
Imena realizatora :
Ovaj dogadjaj je namenjen:
Mladjim osnovcima