Jesenji plodovi

Glavni organizator :
Vesela Mačkić
Broj učesnika :
27
Ustanova :
OŠ "Ivan Gundulić" Novi Sad
Opis :
Ученици одлазе на Рибљу пијацу, пијацу са најдужом традицијом у Новом Саду. Пре поласка ученици су имали један истраживачки задатак, открити зашто пијаца носи баш тај назив. На пијаци ученици се упознају са јесењим плодовима. Истражују како су тезге распоређене, који се плодови налазе на тезгама, да ли продавци могу да бирају тезге на којима излажу своје производе, шта значи органски производ, какав укус крије сваки плод... Ученици имају могућност да купе одређени производ и на тај начин вежбају успено сабирање и одузимање до 100. Упознајемо се са појмом гратис и попуст. Бирамо један јесењи плод чије карактеристике откривамо кроз низ активности и експеримената у учионици. Шта се налази у Јабуци? Ово је одлична уводна активност у јединицу за јабуке. Пре почетка, постављам ученицима различите врсте јабука за посматрање и руковање. Затим их питам шта мисле да се налази у јабуци. Ученици ће често говорити ствари попут „дела који можемо да једемо“, „белог дела“ и семенки. Када кажу „семе“, ја им кажем да свака јабука има облик који држи семенке и питам их да ли знају какав је то облик и колико семена мисле да има. Ученици пишу и нагађају шта је у јабуци? Затим кажем да ћемо отворити јабуку и открити који је облик унутра. Да бисте видели облик, јабуку морате хоризонтално исећи. Деца тада откривају звезду унутра! Семе се затим уклања чачкалицом и пребројавамо их. Ученици бележе стварне налазе на своју страницу. Отварамо још неколико јабука различитих величина и облика како би се утврдило да ли су све исте. Облик звезде биће у свакој, али ће се број семенки разликовати. Експеримент плута или тоне Ово је једноставан експеримент који започињемо питањем - „Мислите ли да ће јабука потонути или плутати у води?“. Ученици држе и рукују са неколико јабука пре него што предвиде. Правимо графикон разреда предвиђања ученика. Након што су ученици забележили своја предвиђања, стављају јабуку у чинију воде и анализирају шта се дешава (јабука треба да плута). Овај експеримент понављамо и са јабукама различите боје. Наводим ученике да предвиде шта мисле да ће свака боја јабуке учинити - потонути или плутати? Објашњавам ученицима да јабуке плутају јер су приближно 25% ваздуха (имају ваздушне џепове) што их чини мање густим од воде. Затим ученици цртају шта се заиста догодило у експерименту и пишу оно што су научили. Јабука брод У овој активности ученици дизајнирају и израђују једрилице од јабука, а затим их тестирају да виде да ли ће плутати. Сечемо неке јабуке на пола, а неке на четвртине или мање комаде. Сваки ученик има комад јабуке за свој чамац. Ученици секу и дизајнирају своја једра или од тежег грађевинског папира или папира за фотокопирање мање тежине и на њима нацртају свој дизајн и назив. Ученици чачкалицом причвршћују своје једро на дно јабуке по свом избору како би створили свој чамац са јабукама. Ученици посматрају чамце и изводе закључке о различитим облицима дна и једрима која се користе. Ученици унапред планирају и дизајнирају своје бродове и размишљају о ономе што су научили након пловидбе. Торањ од јабука; СТЕМ изазов Изазов је за ученике да изграде највишу самостојећу структуру користећи комаде јабука и чачкалице у датом временском периоду. Сваки тим добија јабуке исечене на мале квадратне комаде. Ученици могу да испуне овај изазов у паровима, тимовима или појединачно. Циљ изазова је да сваки тим или ученик изгради највишу самостојећу структуру на површини стола у предвиђеном временском периоду од 5 минута (време се може прилагодити). Сваки тим или ученик добија гомилу комада јабука и приближно 50-75 чачкалица. На сигнал ученици могу започети изградњу својих торњева од јабука. Кад истекне време, ученици се морају одмакнути од својих кула. Сваки торањ се мери од стола до највише тачке. Победник је структура која стоји вертикално највише изнад стола. Након изазова питам ученике да размисле о томе шта је било лако, шта је било изазовно и шта су научили. Шта јабуку спречава да постане браон? Експеримент Током овог експеримента ученици ће открити која супстанца спречава јабуку да порумени. Пре почетка експеримента питам ученике да ли знају зашто јабуке постају смеђе. Објашњавам да до тамњења долази због хемијске реакције између кисеоника и ензима у јабукама (оксидација). Оксидација се дешава када излажете унутрашњост (месо) јабуке ваздуху. Друга врста оксидације коју су ученици можда видели је рђа (када метал дође у контакт са кисеоником). Говорим ученицима да постоје одређене супстанце које могу помоћи да јабука не порумени. Они ће тестирати неке да виде која од њих најбоље функционише. Пре него што започну експеримент, наводим ученике да погоде која супстанца ће најбоље деловати и да напишу своја предвиђања на графикону. Сечемо јабуку на 6 делова. Стављамо комад јабуке у сваку посуду и прекривамо је супстанцом (водом, млеком, содом бикарбоном, сирћетом, лимуновим соком). Остављамо један комад јабуке без ичега (контрола). Остављамо да стоји неколико сати. Након неколико сати ученици посматрају резултате. Сви комади јабуке треба да покажу неки облик промена осим сока од лимуна. Објашњавам да сок од лимуна има аскорбинску киселину (витамин Ц) и да је кисеоник прво реаговао са њом пре него што је реаговао са ензимима у јабуци. Ако би се аскорбинска киселина у лимуновом соку потрошила, кисеоник би почео да реагује са ензимима у јабуци и дошло би до тамњења. Ученици бележе исход експеримента тако што боје слике кришки јабуке да личе на резултате, а затим пишу која супстанца најбоље делује. Експеримент скакања семенки јабуке Пре почетка експеримента објашњавам ученицима да ћемо семе јабуке ставити у чашу воде са содом бикарбоном и лимуновим соком. Ученици предвиђају шта мисле да ће се догодити и то обележавају на радном папиру. Додајемо око 2/3 кашичице соде бикарбоне у чашу. Додајемо ½ шоље воде. Сипамо семе јабуке у смешу. Додајте кашику лимуновог сока и промешајте смешу. Смеса ће почети да се меша, а семенке јабуке ће „скакати“ горе -доле!
Imena realizatora :
Ovaj dogadjaj je namenjen:
Mladjim osnovcima
Aktivnost 15 - Dan ingeligencije
1 / 7
2 / 7
3 / 7
4 / 7
5 / 7
6 / 7
7 / 7